magazín
3.9 C
Brno
Středa, 1 února, 2023
časopis
DomůAuto MotoRusové se tváří, že nechtějí západní auta. Přitom už řeší jak obejít...

Rusové se tváří, že nechtějí západní auta. Přitom už řeší jak obejít sankce

Západním automobilkám z nepřátelských států sice Rusové dovoz aut „zakážou“ i přesto, že je už nikdo nedováží, ale trh budou saturovat obcházením sankcí.

Většina automobilek po začátku ruské agrese zmrazila veškeré obchodní aktivity v této zemi – prodej i výrobu vozidel. Dokonce už i Renault, který je v Rusku nejsilnějším západním hráčem a na svůj morální postoj doplatí nejvíc. Jenže Rusové se od roku 2014, tedy od anexe Krymu, naučili bravurně manévrovat v obcházení slušných pravidel hry a naplno to plánují využít iv současné situaci. Přijali hned dva kontroverzní zákony, které jim umožní jak si zachovat tvář, ale zároveň obejít sankce a do Ruska dovézt auta vyráběná v „nepřátelských zemích“.

Západní auta nemusí být bezpečná, stará Lada ano!
Rusové se rozhodli pro odvetu v souvislosti s rozhodnutím západních automobilek nedovážet auta do Ruska. Budou se tvářit, že taková auta vlastně ani nechtějí. Jejich dovoz sice přímo nezakáží, ale tamní Federální agentura pro technickou regulaci a metrologii Rosstandard vymyslela nařízení, které znemožňuje taková auta, přestože se do Ruska stejně nedostanou, přihlásit do provozu. Jednoduše vozidlům, která by potenciálně pocházela z EU, Velké Británie, Kanady, Norska, Jižní Koreje, Singapuru, USA, Tchaj-wanu, Ukrajiny či Japonska, tedy na „seznamu“, neudělí typové schválení. Aut vyráběných v Rusku se to dotknout nemá.

Na takový krok je třeba vymyslet vznešený důvod a ten formuloval přímo šéf Rosstandardu Alexander Kuzmin. Agentura uvádí, že vzhledem k sankcím nemohou jejich specialisté uskutečnit inspekce zahraničních továren, aby prověřili kvalitu! „Vzhledem k selhání v dodávkách komponent, zejména těch elektronických, nemůžeme garantovat, že tato vozidla vyhovují technickým předpisům. Jakmile se však situace stabilizuje a specialisté Rosstandardu budou moci provést inspekci, vše se vrátí do starých kolejí,“ řekl Kuzmin.

Rozhodnutí Rusů nevydávat schávelnie pro západní auta z obavy, že nejsou technicky vhodné, a tedy dostatečně bezpečné pro ruské zákazníky, je o to vtipnější, že Rusko právě přijímá novou legislativu, která umožní vyrábět a provozovat modely Lady bez ABS, řízených katalyzátorů či systému přivolání první pomoci. To jen proto, aby je dokázali udržet na linkách AvtoVaz-u v Togliatti bez potřeby zahraničních komponentů, které podléhají sankcím. Starší modely Lady jako Niva či Granta tak budou plnit nanejvýš emisní normu Euro 2, která platila koncem devadesátých let. Zato z aut s emisní normou Euro 6 mají „strach“.

Západní luxus dovezený přes Kazachstán nepřekáží
To ovšem neznamená, že by Rusové skutečně nová auta ze Západu nechtěli. Pojistili se totiž druhou právní úpravou. Vláda přijala dekret 506, kterým omezuje možnosti vlastníků a vykonavatelů autorských práv a duševního vlastnictví. Tento dekret v podstatě odebírá pravomoc výrobce rozhodovat o osudu jeho produktů. Co to znamená? Je to legalizace obcházení sankcí a umožnění dovozu, v našem případě západních aut, přes země, které se do sankcí proti Rusku nezapojily. Například ze zemí sdružení CIS, kde patří několik států bývalého Sovětského svazu, například Kazachstán. Rusko to i otevřeně přiznává.

- Komerční sdělení -pr clanky

Nejnovější články