Renault to má v Rusku postiženém sankcemi za válku na Ukrajině nejtěžší ze všech západních výrobců. Nyní zkoumá, jak ze země odejít s co nejmenšími ztrátami.
Renault již zvažuje, jakou formou se zbavit majoritního podílu v ruském AvtoVaz-u. Přestože se mu ho podaří prodat ruskému investorovi, ztráty budou obrovské.
Renault má v Rusku největší aktivity ze všech západních automobilek. Je většinovým vlastníkem AvtoVaz-u, největšího výrobce aut v Rusku a zároveň má vlastní továrnu v Moskvě. Jeho ruská aktiva se pohybují na úrovni 2,2 miliardy eur. Prodeje Lady a Renaultu představují asi třetinu celoročních registrací nových aut v této zemi. Navíc se ziskovou marží 6,8 %, podstatně vyšší, než má skupina Renault jinde ve světě. Invaze na Ukrajinu je pro něj proto doslova katastrofou. Přetrvávat však v pasivní poloze, kdy většina západních automobilek zastavila prodej a výrobu aut v Rusku, nemohl. Minulý týden uzavřel svou továrnu v Moskvě a nyní řeší, co s AvtoVaz, který zaměstnává 45 000 lidí.
Aby toho nebylo málo. Největším akcionářem Renaultu je francouzská vláda a ruskou Ladu zase vlastní spolu s ruským státním podnikem Rostec. Podle nejnovějších informací však už zvažuje možné scénáře, jak ze spolupráce vycouvat. Jedním z nich je i převod svého 69procentního podílu v AvtoVAZ na jiného místního investora. Tento scénář má být preferován, protože by to automobilku osvobodilo od právní odpovědnosti vůči AvtoVaz-u. Zaručilo by jí to také nejnižší možné ztráty. Ruská vláda totiž nabídla jako jednu z možností pro odchozí zahraniční firmy odkoupení jejich podílu. Znárodnění má být jen krajní možností.
Jako by to mělo vypadat, není pořád jasné. Nabízí se alternativa, že by 68procentní balík Renaultu v Ladě odkoupil Rostec, tedy ruský partner Renaultu. To ale prý nemá být možné, protože na Rostec se vztahují sankce. Ruské úřady minulý týden uvedly, že o budoucnosti podniku AvtoVaz rozhodnou do konce tohoto týdne. Čím déle však bude vládnout nejistota, tím to bude pro Renault bolestivější. Prodej aut v Rusku prakticky zkolaboval a linky AvtoVaz už několikrát stály. Nyní podnik přesouvá celozávodní dovolenou z léta na duben, protože nemá dostatek komponentů ze zahraničí na montáž aut. Výplaty však vyplácet třeba. Jen v roce 2021 AvtoVaz vyplatil na mzdách 393 milionů eur.