magazín
5.8 C
Brno
Pátek, 29 března, 2024
časopis
DomůAuto MotoRenault už řeší, jak se zbavit ruského AvtoVazu. Jiné cesty není

Renault už řeší, jak se zbavit ruského AvtoVazu. Jiné cesty není

Renault to má v Rusku postiženém sankcemi za válku na Ukrajině nejtěžší ze všech západních výrobců. Nyní zkoumá, jak ze země odejít s co nejmenšími ztrátami.

Renault již zvažuje, jakou formou se zbavit majoritního podílu v ruském AvtoVaz-u. Přestože se mu ho podaří prodat ruskému investorovi, ztráty budou obrovské.
Renault má v Rusku největší aktivity ze všech západních automobilek. Je většinovým vlastníkem AvtoVaz-u, největšího výrobce aut v Rusku a zároveň má vlastní továrnu v Moskvě. Jeho ruská aktiva se pohybují na úrovni 2,2 miliardy eur. Prodeje Lady a Renaultu představují asi třetinu celoročních registrací nových aut v této zemi. Navíc se ziskovou marží 6,8 %, podstatně vyšší, než má skupina Renault jinde ve světě. Invaze na Ukrajinu je pro něj proto doslova katastrofou. Přetrvávat však v pasivní poloze, kdy většina západních automobilek zastavila prodej a výrobu aut v Rusku, nemohl. Minulý týden uzavřel svou továrnu v Moskvě a nyní řeší, co s AvtoVaz, který zaměstnává 45 000 lidí.

Aby toho nebylo málo. Největším akcionářem Renaultu je francouzská vláda a ruskou Ladu zase vlastní spolu s ruským státním podnikem Rostec. Podle nejnovějších informací však už zvažuje možné scénáře, jak ze spolupráce vycouvat. Jedním z nich je i převod svého 69procentního podílu v AvtoVAZ na jiného místního investora. Tento scénář má být preferován, protože by to automobilku osvobodilo od právní odpovědnosti vůči AvtoVaz-u. Zaručilo by jí to také nejnižší možné ztráty. Ruská vláda totiž nabídla jako jednu z možností pro odchozí zahraniční firmy odkoupení jejich podílu. Znárodnění má být jen krajní možností.

Jako by to mělo vypadat, není pořád jasné. Nabízí se alternativa, že by 68procentní balík Renaultu v Ladě odkoupil Rostec, tedy ruský partner Renaultu. To ale prý nemá být možné, protože na Rostec se vztahují sankce. Ruské úřady minulý týden uvedly, že o budoucnosti podniku AvtoVaz rozhodnou do konce tohoto týdne. Čím déle však bude vládnout nejistota, tím to bude pro Renault bolestivější. Prodej aut v Rusku prakticky zkolaboval a linky AvtoVaz už několikrát stály. Nyní podnik přesouvá celozávodní dovolenou z léta na duben, protože nemá dostatek komponentů ze zahraničí na montáž aut. Výplaty však vyplácet třeba. Jen v roce 2021 AvtoVaz vyplatil na mzdách 393 milionů eur.

- Komerční sdělení -pr clanky

Nejnovější články