Mezi státy, které táhnou trh s elektromobily vzhůru, patří také Nizozemsko. Podle průzkumu společnosti Panel Inzicht však lidé jejich nákup v budoucnu neplánují. Zdá se, že dotace již vyčerpaly svůj potenciál.
V Nizozemsku jsou auta poháněná spalovacími motory zatížena vyššími daněmi a litr benzínu tam v průměru stojí přibližně 2,30 eura.
V současnosti platí, že ve státech, kde může zákazník získat dotaci na nákup elektrického auta nebo různé daňové úlevy a výhody, roste počet prodaných i registrovaných elektromobilů. Řeč je hlavně o Norsku, o Nizozemsku ao Německu. Na druhé straně ve státech, kde neexistují žádné dotace, úlevy nebo zvýhodnění, je zájem o elektrická auta nízký, což je i případ Slovenska.
Jenže elektromobilitu nelze dotovat věčně a v konečném důsledku dotace stejně pocházejí ze státních rozpočtů. Zjednodušeně řečeno, všichni se skládají na příspěvek pro několik. Nesmíme ale zapomínat, že přechod k ekologičtějším způsobům přepravy je žádoucí. Elektrická auta však zatím nedokážou plnohodnotně nahradit auta se spalovacími motory a ta, co by to dokázala, jsou neúměrně drahá.
Firma Zonneplan se jako dodavatel solárních panelů rozhodla prozkoumat, jak se Nizozemci staví k elektrické mobilitě. Ve spolupráci se společností Panel Inzicht oslovili 2000 respondentů s otázkou, jaký pohon by mělo mít auto, které si plánují nejblíže koupit. Na základě výše zmíněné souvztažnosti by se dalo očekávat, že na dotace štědré Nizozemsko motivuje domácí motoristy k přechodu k elektromobilům. Průzkum však ukázal pravý opak.
Elektromobil si jako své následující auto plánuje koupit jen 9,2 % dotázaných. Zájem o dobíjecí hybrid má 4,8 % respondentů ao klasický hybrid jen 6,7 %. Jednoznačně největší část vzorku se přiklonila k benzinovému pohonu, a to až 52 %. Dieselové auto plánuje 5,8 % dotázaných a plynové jen 0,7 %. Zbývajících 20,7 % zatím neumělo konkretizovat svoji příští volbu, ale elektromobilu se chce vyhnout.

Dotace elektromobily zdražují! Potvrzuje to vývoj v Británii
Jde o překvapivý výsledek, protože v Nizozemsku jsou auta poháněná spalovacími motory zatížena vyššími daněmi a litr benzínu tam v průměru stojí přibližně 2,30 eura. Zdá se, že tamní motoristé jsou ochotni platit více, aby neztratili výhody tradičních automobilů. Možná jde jen o lokální fenomén, ale existuje také možnost, že dotace již vyčerpaly svůj motivační potenciál a elektromobily budou muset přesvědčit zákazníky hlavně svými schopnostmi a nejen dotovanou cenou.